به گزارش خودروکار، بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک با مسئولان وزارت صنعت و واردکنندگان خودرو گفت: بر اساس اصل90 قانون اساسی هر شخصی که شکایت از نحوه کار مجلس، قوه مجریه و قضائیه داشته باشد میتواند شکایت خود را به صورت کتبی به مجلس شورای اسلامی ارائه کند و مجلس موظف به رسیدگی به شکایت و پاسخگویی است و در مواردی که شکایت به قوه مجریه و قضائیه مربوط شود باید پاسخ کافی از این دو قوه درخواست و در مدت مقرر نتیجه اعلام شود.
انتقاد از غالب شدن منافع گروهای که لابی دارند
سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنده در مقابل مردم احساس شرم میکنم چرا که هر زمان به این ملت نیاز داشته باشیم و هر وقت رأی نیاز باشد و یا تهدیدات خارجی وجود داشته باشد مردم ولی نعمت ما و پشتوانه نظام هستند اماجایی که حقوق شهروندان مطرح میشود احساس میشود منافع گروههایی که لابی دارند بر منافع مردم، غالب می شود که این موضوع در صنعت خودرو کاملا آشکار است.
ضعف در صنعت خودرو عامل موثر در رشد تلفات جانی ناشی از حوادث رانندگی
وی افزود: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری به موضوع آمار بالای تصادفات در کشور توجه می شود چرا که در حال حاضر سالانه بر اثر تصادفات رانندگی 45 نفر از هموطنان ما جان خود را از دست داده و 330 هزار نفر مصدوم میشوند که بخش قابل توجهی از این تلفات به دلیل ضعف در صنعت خودرو به اصلاح ملی کشور است.
انتقاد از محدود شدن واردات خودرو توسط چند خانواده
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:حمایتهای زیادی از صنعت خودو به دلایلی مانند اشتغال و جلوگیری از خروج ارز شده اما این صنعت رشد چندانی نداشته است و با توجه به انحصاری شدن واردات خودرو، شرایط برای مردم دشوار می شود چرا که انحصاری شدن برخی کارها و در اختیار گذاشتن واردات خودرو به یک گروه یا چند خانواده، قابل قبول نیست البته مدارکی در این رابطه وجود دارد که مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.
پارسایی گفت: اقشاری از مردم در رابطه با مسائلی مانند سپردهگذاران موسسه کاسپین جلوی مجلس تجمع کردند و در مدت اخیر معضل دیگری در جامعه ایجاد شده و افرادی که در زمینه پیش فروش خودروی وارداتی ثبتنام انجام دادهاند با مشکل مواجه شدهاند که باید این مسئله سریعا رفع شود و مسئولان ذیربط پاسخگو باشند.
سخنگوی کمیسیون اصل90 مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس مدارک موجود به مشکلات ایجاد شده در زمینه واردات خودرو رسیدگی میشود و گزارشی در این رابطه به اطلاع معاون اول رئیس جمهور خواهد رسید.
تضییع حقوق شهروندان به بهانه حمایت از تولید ملی غیرقابل قبول است
وی با بیان اینکه طرفدار تولیدات ملی هستم، گفت: نباید به خاطر حمایت از تولید ملی حقوق شهروندان تضییع شود و بنده دوست داشتم اشخاصی که متولی حمایتهای بی حد و حصر از صنعت خودروی ملی هستند و در بازدیدهایشان از صنایع خودروسازی تعریف میکنند دو روز در ماه نیز به سردخانهها مراجعه کنند تا متوجه شوند جسد چند تن از هموطنان به دلیل امنیت پایین خودروها روی تخت سردخانه است.
مردم کشور جور صنعت خودرو را میکشند
این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: باید وضعیت امنیت خودروها در کشور تعیین تکلیف شود تا مردم بیش از این متضرر نشوند. خودروسازی کشور از لحاظ کیفیت وضعیت چندان مناسبی ندارد و به لحاظ قیمتی نیز به نسبت سایر کشورها خودرو به چند برابر قیمت به مردم تحویل داده میشود و میتوان گفت مردم کشور جور صنعت خودرو را میکشند و در حال حاضر نیز با انحصاری شدن واردات خودرو مشکلات بیشتر میشود.
پارسایی با بیان اینکه در بررسی مسائل در چارچوب قانون حرکت خواهد شد، گفت: مدافع حقوق شهروندان و خریداران خودرو در کشور خواهیم بود و گزارشی در خصوص کسانی که از انحصاری بودن واردات سود میبرند بر اساس بررسیهای کارشناسی ارائه میشود.
رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل90 مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از بهانهها در خصوص انحصاری بودن واردات خودرو این است که اگر اشخاص دیگری که نمایندگی واردات خودرو ندارند اقدام به واردات خودرو کنند بازار دلالی خودرو داغ میشود این در حالی است که در حال حاضربه دلیل شایعات قیمت خودرو وارداتی چند درصد بیشتر افزایش یافته است که بیانگر عدم برنامهریزی برای مدیریت موضوع مذکور است و شاید مسیر به صورت اشتباه در حال طی شدن است.
وی افزود: اینکه 3 درصد از هزینهها توسط واردکنندگان در اختیار خدمات پس از فروش خودرو قرار میدهند مبلغ کمی نیست و میتواند به این موضوع کمک کند.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در صورت نهایی شدن گزارش کمیسیون در این رابطه پیشبینی میشود تصمیمات خوبی در زمینه صنعت خودرو کشور اتخاذ شود .
خودروهای ساخت داخل ایمنی کامل ندارند
پارسایی با بیان اینکه شرایط سالم رقابتی در صنعت به نفع مصرفکنندگان خواهد بود، گفت: به علت عدم اطمینان از ایمنی خودروهای ساخت داخل، هرگز سوار خودرو ملی نشدهام البته بخشی از مردم کشور به دلیل درآمد پایین بالاجبار از خودروهایی با سطح ایمنی پایین استفاده میکنند بنابراین ایمنی خودرو ها باید افزایش یابد .
سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی افزود: با وجود اینکه 3 الی 4 دهه از صنعت خودرو حمایت میشود اما خودروهای ساخت داخل در زمینه ارتقاء کیفیت رشد چندانی نداشتند.
وی تأکید کرد: انحصاری کردن واردات خودرو تأثیر چندانی در کنترل واردات خودرو ندارد چرا که میزان تقاضا همچنان باقی میماند بنابراین این موضوعات تأثیر چندانی روی بازار ارز ندارد. بیشترین شکایاتی که به کمیته اقتصادی کمیسیون اصل 90 در خصوص خودرو وارداتی ارسال میشود درباره عدم تعهد نمایندگان خدمات پس از فروش خودرو است به طور مثال مردم در نمایندگیهای خدمات پس از فروش با این جواب روبرو میشوند این مسئله خودرو شامل خدمات گارانتی نمیشود.
سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس افزود: بخش های نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور باید به مشکلات صنعت خودرو رسیدگی شود چرا که با انحصاری شدن فضا در صنعت خودرو این صنعت در کشور تنبل تر می شود.
بخش قابل توجهی از قطعات وارداتی خودرو به نام تولید داخلی بسته بندی می شوند
وی افزود: به بهانه حمایت از تولید داخلی قطعات خودرو، بخش قابل توجهی از قطعات وارداتی خودرو به نام تولید داخل با بسته بندی جدید به خودروسازی ها عرضه می شود در حالی که این کار تاثیری در اشتغال زایی ندارد بنابراین باید وزارت صنعت و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان بیشتر به مسائل خریداران خودرو داخلی توجه کنند.
انتقاد از حمایت رانتی از صنعت خودرو
پارسایی تصریح کرد: یارانه بخش تولید به بخش خودروسازی ارائه شد که می توان گفت اینگونه حمایت ها، حمایت های رانتی محسوب می شود، نکته دیگر افزایش قیمت خودرو به دلیل توقف ثبت سفارش واردات خودرو و انحصاری کردن واردات نگران کننده است.
وی افزود: در مدت اخیر از صدا و سیما به نحوی اطلاع رسانی شد که در زمینه ارائه خودرو به اشخاصی که خودرو وارداتی به صورت پیش فروش خریداری کرده اند، مشکل ایجاد شده این در حالی است که ثبت سفارش خودرو برای این متقاضیان در گذشته صورت گرفته و خودرو باید به آن ها تحمیل شود.
سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس افزود: تمامی مسائل و دغدغه های مطرح شده در این نشست مورد بررسی قرار خواهد گرفت./
منبع: خانه ملت
پایان پیام/